Jak komunikujemy się w świecie finansów

  • Post author: autor Marcin Lubecki

🚀 Najczęściej opiniowane banki w minionym tygodniu

  • mBank: 2364 (SI 2.2)
  • Santander Bank Polska: 2294 (SI 3.8)
  • ING Bank Śląski: 2124 (SI 2.1)

🌞 Najlepiej oceniane banki w minionym tygodniu

  • Santander Bank Polska: SI 3.8
  • Pekao S.A.: 3.1
  • PKO BP: SI 3.0

📣 Wydarzenia


  • Alior Bank przystąpił do Business Accessibility Forum. Intencją firm zrzeszonych w #BAF jest dążenie do eliminacji barier w dostępie do zasobów cyfrowych, promowanie dostępności jako prawa każdego człowieka oraz przygotowywanie firm na zmiany w prawie zapoczątkowane przez Europejski Akt Dostępności. Jednym z podstawowych dążeń Alior Banku w ramach tego projektu jest stworzenie inkluzywnej aplikacji mobilnej. SZCZEGÓŁY TUTAJ
  • Na profilu „Subiektywnie o finansach” zwrócono uwagę na ograniczoną dostępność wyciągów w bankowości internetowej ING. Bezpłatnie można pobrać wyciągi do trzech lat wstecz, a za starsze trzeba zapłacić. Mylący może być powiązany z postem artykuł, którego tytuł brzmi „Wyciąg z konta może kosztować nawet… 600 zł. Banki przeginają?”. Okazuje się, że podany w tytule koszt wyciągu dotyczy Banku Millennium, a nie ING Banku Śląskiego. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na podejmowany również przez banki i opisany przez nas w dzisiejszym newsletterze problem „prostego języka” i powiązanej z nim „czytelnej, jednoznacznej komunikacji”. W tym przypadku komunikat „Subiektywnie o finansach” jest mylący, ponieważ daje nam błędne skojarzenie, z którego zostaniemy wyprowadzeni dopiero po dalszej lekturze tekstu. Kto jednak nie przeczyta artykułu, ten może pozostać w błędnym przekonaniu, że opłaty 600 zł za wyciąg żąda od klientów ING Bank Śląski. SZCZEGÓŁY TUTAJ
  • Alior Bank przypomina na Facebooku o zbliżającej się I edycji Zawojskiego Festiwalu Biegowego. 12 sierpnia w Zawoi, najdłuższej wsi w Polsce, na biegaczy czekały trzy trasy widokowe różniące się poziomem trudności, a także strefa Alior Banku. SZCZEGÓŁY TUTAJ
  • 12 sierpnia odbył się finał Ultraligi z udziałem Alior Bank Team. Ultraliga to akredytowana liga w League of Legends. Alior Bank jest sponsorem tytularnym drużyny, która dotarła do finału rozgrywek. Zwyciężyła ekipa Anonymo Esports. SZCZEGÓŁY TUTAJ
  • PKO BP, Pekao S.A. i Alior Bank uruchamiają specjalne konto mieszkaniowe. Oferta jest elementem programu „Pierwsze mieszkanie” i stanowi instrument pomocniczy dla rządowego programu „Bezpieczny Kredyt 2%”.
  • 10 sierpnia internauci zgłaszali na Facebooku problemy z aplikacją mobilną oraz elektroniczną Alior Banku. Komentarze i pytania dotyczące awarii zdominowały wątek „Do zamieszkania jeden krok”. SZCZEGÓŁY TUTAJ

💡 Nowe rozwiązania w bankowości


Kredyty oparte o WIRON w ING Banku Śląskim

10 sierpnia ING Bank Śląski zaoferował kredyty dla przedsiębiorców i wspólnot mieszkaniowych oparte o WIRON. SZCZEGÓŁY TUTAJ

Przelew na telefon BLIK w Banku Pocztowym

Bank Pocztowy udostępnił usługę przelew na telefon BLIK. Nowa wersja aplikacji mobilnej z tą funkcją jest udostępniana klientom stopniowo. SZCZEGÓŁY TUTAJ

Kody BLIK w kantorze walutowym Alior Banku

Nowa funkcja Kantoru Walutowego – w Alior Banku pojawiła się możliwość zakupu waluty za pomocą kodu BLIK. SZCZEGÓŁY TUTAJ

WIRON w BNP Paribas

BNP Paribas chce do końca pierwszej połowy 2024 roku realizować całą sprzedaż kredytów w oparciu o WIRON. Pisze o tym między innymi Bankier.pl

Blokowanie płatności za subskrypcję w ING

ING Bank Śląski umożliwił w serwisie transakcyjnym łatwe blokowanie płatności za subskrypcję. Wcześniej możliwe było jedynie ich sprawdzenie. Jednocześnie bank zastrzega, że zablokowanie płatności nie oznacza rozwiązania umowy z dostawcą usługi.

👍 Banki w Social Mediach


Santander Bank Polska pyta w kanałach społecznościowych: na Linkedinie i Facebooku, czy przecinki mają znaczenie. To kolejny odcinek kampanii „Na końcu języka”, w której podnoszone są kwestie poprawności językowej. Wcześniejsze kampanie podkreślały potrzebę komunikowania się z klientami w sposób prosty, zwłaszcza jasnego formułowania treści umów. Wspomniany film to krótki instruktarz stosowania znaków interpunkcyjnych: kiedy postawić przecinek, kiedy średnik, czym różni się krótka kreska (dywiz) od myślnika (pauzy) itp. SZCZEGÓŁY TUTAJ Kampanie nt. prostego języka prowadzone były także przez inne banki, m.in. ING Bank Śląski, a w ostatnim czasie PKO BP, który pod hasłem #PKOPROSTO informował o starcie rekrutacji do programu ambasadorów prostego języka, argumentując, że mówienie tym samym językiem i wzajemne zrozumienie to klucz do sukcesu. SZCZEGÓŁY TUTAJ

Alior Bank opublikował na Facebooku zagadkę: „Ile meloników znajduje się na obrazku?” – która cieszyła się sporym zainteresowaniem wśród internautów. To kolejna już zabawa na spostrzegawczość na profilu Alior Banku. Wcześniej prowadzono podobne akcje pod hasłem „alionerzy”. SZCZEGÓŁY TUTAJ

8 sierpnia ING Bank Śląski opublikował na Facebooku materiał „Wakacje bez stresu, kiedy kantor jest pod ręką”, zachęcając do wymiany walut z wykorzystaniem aplikacji Moje ING. Post cieszył się zainteresowaniem internautów: odnotowano blisko 900 polubień. SZCZEGÓŁY TUTAJ My natomiast zwracamy uwagę na przewodni temat dzisiejszego newslettera, czyli „poprawną polszczyznę”, będącą również przedmiotem bankowych kampanii. W opisie nad obrazkiem autorzy posta pominęli przecinek. Nie jest to jedyny błąd językowy na profilach bankowych w ostatnich tygodniach – zachęcamy na przykład do zwrócenia uwagi na posty z 1 sierpnia upamiętniające 79. rocznicę powstania warszawskiego: nazwy wydarzeń historycznych zapisujemy małą literą 🙂

9 sierpnia mBank w wątku na Facebooku „Podróżujesz ze swoim pupilem?” zachęcał do skorzystania z promocji moneyback podczas wakacyjnych wyjazdów, przekonując, że to doskonały sposób na odzyskanie części wydanych pieniędzy. Bank zachęcał też swoich fanów do podzielenia się w komentarzu wakacyjną fotką z pupilem. Metoda „na pupila” tym razem nie podbiła popularności posta, choć trzeba przyznać, że jest to bardzo często stosowany i skuteczny sposób angażowania internautów w kanałach społecznościowych. SZCZEGÓŁY TUTAJ

Crédit Agricole 8 sierpnia zachęcał na Facebooku do wstawienia w komentarzach zdjęć pupila, pytając internautów: „Które futrzaki obchodzą dziś swoje święto?”. Post powiązano z promocją kart płatniczych CA. Wśród nich jest także seria kart #PUPILOVE. SZCZEGÓŁY TUTAJ

Eko-kampania ING Banku Śląskiego na Facebooku: „Kupując różne środki czystości, sprowadzamy do domu sporo jednorazowego plastiku”. Bank zachęca do lektury wywiadu z twórcami projektu Släppa.co. Firma produkuje środki czystości w formie małych kapsułek musujących, dzięki czemu sprzątanie może być bardziej ekologiczne. Pod postem odnotowano ponad 500 reakcji. SZCZEGÓŁY TUTAJ

Kolejny post mBanku z 9 sierpnia skierowano do przedsiębiorców, zachęcając ich, by z okazji Dnia Miłośników Książek napisali, która książka pozwoliła im rozwinąć skrzydła w prowadzeniu własnej firmy. Wątek „Lektura obowiązkowa dla każdego przedsiębiorcy to…?” cieszył się umiarkowanym zainteresowaniem. SZCZEGÓŁY TUTAJ

Nowy Culture Book ze zdjęciami pracowników banku. W komunikacie na Linkedinie ING Bank Śląski reklamuje tę pozycję hasłem „Siła harmonii. Po prostu ING”. W opisie czytamy: „To książka, która pokazuje, jacy jesteśmy”. SZCZEGÓŁY TUTAJ

🎁 Wybrane promocje


  • Promocja iKonta Biznes i karty debetowej Alior Banku: 500 zł na start, 10% zwrotu za zakupy na stacjach paliw z kartą z Plusem i nawet 1500 zł za aktywne bankowanie.
  • Nowa edycja Konta Mega Oszczędnościowego Alior Banku: 7% w skali roku dla kwoty do 300 000 zł i nawet 450 zł premii w promocji konta osobistego.
  • Powrót 9,50% na koncie oszczędnościowym Citi Handlowego. W ofercie Mocne Trio + 20 zł na start.
  • Promocja konta firmowego Banku Millennium we współpracy z Rankomat.pl. Do zdobycia 2500 zł premii za aktywność oraz 450 zł na start.
  • Kolejna edycja promocji dla nowych klientów Banku Millennium: 500 zł za założenie konta Millennium 360° i do 7% na koncie oszczędnościowym Profit.

💰 Kampanie, programy grantowe, współpraca


Pracownicy Alior Banku wolontariuszami w schroniskach dla zwierząt. Pracownicy banku mogą skorzystać z 16 godzin na wolontariat w ciągu roku – w ramach akcji odnawiają boksy, zbierają karmę dla zwierząt, wyprowadzają zwierzęta na spacery, a także opiekują się nimi. SZCZEGÓŁY TUTAJ

Festiwale organizowane przy współudziale mBanku miały spory pozytywny wydźwięk w internecie, co przełożyło się na wysoki sierpniowy sentyment. Było to widoczne w wątkach dotyczących Pol’and’Rock Festivalu Jurka Owsiaka oraz koncertu z okazji 600-lecia Łodzi. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka wyjątków – po zakończeniu OFF Festivalu pojawiły się głosy niezadowolonych osób, które domagały się uporządkowania zniszczonych przez festiwalowiczów terenów zielonych. To nie wpłynęło na wizerunek mBanku, ale już dwa kolejne zastrzeżenia miały spore znaczenie: na Twitterze zarzucano mBankowi agitację polityczną, zwracając uwagę na mecenat Akademii Sztuk Przepięknych, a zwłaszcza na organizację spotkania ze współpracującą z bankiem Martyną Wojciechowską. ZOBACZ TUTAJ Drugi ważny wątek to wpis na profilu Lemingopedia odnoszący się do hasła „Czy to czas porzucić płeć? Trzecie Oko na festiwalu mBank Nowe Horyzonty” – zamieszczono pod nim blisko 50 komentarzy, w większości krytycznych wobec mBanku, opierających niechęć na różnicach światopoglądowych. SZCZEGÓŁY TUTAJ

Hydrum zdobył 1. miejsce w 3. edycji Programu Grantowego ING. Projekt dotyczy produkcji zielonego wodoru z zasolonych wód przy zastosowaniu odnawialnych źródeł energii. Zwycięzcy otrzymali nagrodę 400 tys. zł. SZCZEGÓŁY TUTAJ

BNP Paribas jako partner tytularny zaprasza na Green Film Festival. Na uczestników czekają w ciągu całego tygodnia liczne seanse filmowe, dyskusje o tym, co powinniśmy robić, by chronić naszą planetę, warsztaty, a także spotkania z ekspertami ONZ.

Fundacja ING Dzieciom partnerem Międzypokoleniowego Festiwalu Literatury Dziecięcej – Ojce i Dziatki w Katowicach.

7 sierpnia w kanałach społecznościowych zapowiedziano 7. PKO Bieg Charytatywny. Zapisy trwają do 23 sierpnia, start biegu 23 września w 12 miastach w Polsce. SZCZEGÓŁY TUTAJ

W serwisie Youtube pojawiły się opinie nt. spotu reklamowego PKO BP i nowej wersji utworu „W dzień gorącego lata”. Niektórym nowa wersja bardzo się spodobała, inni ocenili ją jako profanację. W ciągu dwóch tygodniu materiał obejrzało 3,8 mln widzów. SZCZEGÓŁY TUTAJ

ING Bank Śląski zaprasza na Staż z Lwem i prezentuje stażystów. Staże w ING to, jak czytamy na Linkedinie: „Nowe znajomości, nowe doświadczenia i masa pozytywnej energii”. Pod tymi hasłami ING Bank Śląski zachęca do „budowania wspólnie banku przyszłości”. SZCZEGÓŁY TUTAJ

🔒 Bezpieczeństwo w świecie bankowości


11 sierpnia Santander Bank Polska publikuje kolejny post z cyklu „Nie wierzcie w Bajki dla dorosłych!”. Tym razem bank przestrzega internautów przed oszustami, którzy podszywają się pod naszych znajomych, by wyłudzić kody BLIK. Wspomina także o niebezpieczeństwie klikania w sensacyjne artykuły i materiały wideo nieznanego pochodzenia oraz clickbajty rozsyłane przez znajomych, a ponadto zachęca do włączenia dodatkowego uwierzytelniania w serwisach internetowych, by zapobiec próbom przejęcia naszych kont. W przytoczonym wątku internauci najczęściej dyskutowali o różnych próbach ataków, z jakimi się spotkali, uznając za słuszne zachowywanie szczególnej ostrożności. SZCZEGÓŁY TUTAJ
11 sierpnia BNP Paribas ostrzegał na Facebooku: „Uważaj na oszustów! Nie daj się atakom hakerskim!”. Bank przestrzega przed reklamami obiecującymi wysoką premię, klikaniem w podejrzane linki oraz podawaniem swoich danych i haseł. Jednocześnie zachęca klientów, by skontaktowali się z infolinią banku, gdy natkną się na podejrzaną reklamę. SZCZEGÓŁY TUTAJ

CERT Polska ostrzega: oszuści podszywają się pod Pekao S.A. i wysyłają zainfekowane maile. Bank apeluje o ostrożność. O sytuacji informuje m.in. Interia. SZCZEGÓŁY TUTAJ

11 sierpnia BOŚ Bank zamieścił na Facebooku komunikat nt. cyberbezpieczeństwa, z oznaczeniem #BEZPIECZNIzBOŚ, przestrzegając klientów przed fałszywymi połączeniami, w których oszuści podszywają się pod bankową infolinię, próbując wyłudzić dane.SZCZEGÓŁY TUTAJ

Crédit Agricole w kampanii na Facebooku zachęca klientów do „bezpiecznego bankowania na wakacjach”, czyli zabezpieczenia dokumentów, zdjęć i innych cennych informacji przechowywanych na sprzęcie przenośnym.

PKO BP na profilu FB zachęca klientów do obejrzenia webinaru, w którym uczy, jak rozpoznać fałszywy link. Na Facebooku kampania spotkała się z bardzo umiarkowanym odzewem.

👋 Na zakończenie


To wszystko na dzisiaj. Dziękujemy za uwagę. Twój feedback pomoże nam w rozwoju Banking Review. Jeśli masz jakieś uwagi lub pomysły, napisz do nas odpowiadając na ten mail.

Do następnego wtorku!
Marcin